La Biblioteca ha incorporat al seu catàleg un manuscrit del segle XIV de les Gesta comitum Barchinonensium et regum Aragonum; és a dir, de les Cròniques dels Reis d’Aragó i dels Comptes de Barcelona (més a la Wikipedia).

Es tracta d’un manuscrit en paper, de 124 folis, datat al segle XIV. El text està a 2 columnes, en 33 línies i està escrit a dues tintes, en negre i en vermell. Té, a més, inicials i caplletres decorades en vermell i blau, tal i com es veure a les imatges que il·lustren aquest text.

Disposa d’una taula de continguts, que comença amb el text “Rrubriques del llibre de les croniques dels Reys darago e dels comptes de Barchinona“. És una obra anònima, tot i que s’ha atribuit a Pere III el Cerimoniós.

Com tot manuscrit, es tracta d’un exemplar únic. No obstant això, hi ha un exemplar molt semblant al que tenim a la Biblioteca, que es troba a la Biblioteca Nacional de España (BNE). L’exemplar està digitalitzat i es pot consultar a la Biblioteca Digital Hispánica.

Hi ha algunes semblances, però, entre els dos manuscrits: hi ha la mateixa taula de continguts, consta de la mateixa frase “Rrubriques del llibre de les croniques dels Reys darago e dels comptes de Barchinona”, i l’incipit també és molt semblant. Però hi ha moltes més diferències: els dos explicit són diferents; el custodiat a la BNE fa referència a la ciutat de Lleida, mentre que el custodiem parla d’un enterrament a l’església del monestir de Poblet. També hi ha diferències, per exemple, en la il·luminació de la caplletra del primer foli: en el nostre exemplar, el blau de l’interior de la lletra està a la part inferior, mentre que a la superior hi trobem el color vermell. També hi ha diferències en l’extensió de cada línia.

Es tracta d’un valuós exemplar; aquesta Crònica és, indubtablement, una de les principals obres de la cultura medieval catalana. Amb aquest manuscrit ampliem qualitativament el nostre ric fons patrimonial.