Aquest passat mes de desembre de 2020 es va iniciar a la Biblioteca la catalogació del fons de mossèn Manuel Trens i Ribas. Les tasques van avançant a bon ritme, i entre el seu extraordinari fons bibliogràfic personal, format per més de 8.000 volums, on destaquen especialment llibres sobre història de l’art, també apareixen exemplars únics, força rars, i que només fan que palesar la immensa riquesa del fons de Mn. Trens.

Un d’aquests casos és golden present : symbol of gratefulness for the liberation of the Netherlands : The Sword of Honour presented by H. M. the Queen of the Netherlands to General Dwight D. Eisenhower i la seva versió en neerlandès Een Gouden Geschenk : Symbool van dankbaarheid voor de bevrijding van Nederland : Het door H. M. de Koningin der Nederlanden aan Generaal Dwight D. Eisenhower aangeboden Eerezwaard, obra de Willem Vogelsang, i editada a Rotterdam per Brusse l’any 1947.

Es tracten dues obretes, d’escassament unes 15 i 16 pàgines cada una, amb 10 pàgines de làmines, en què es descriu artísticament l’espasa d’honor que la reina Guillemina I dels Països Baixos va regalar al llavors general (i posterior president dels Estats Units d’Amèrica) Dwight David Eisenhower, el 1946 en agraïment per l’alliberament del seu país durant la Segona Guerra Mundial. A més, encartada dins l’edició en holandès, hi trobem una còpia de la carta d’agraïment amb que Eisenhower va respondre, amb data de 15 d’octubre de 1947, i adreçada als germans i escultors Jan Eloy Brom i Leo Brom, i on hi trobem una fotografia d’Eisenhower amb l’espasa d’honor.

Tot i ser un llibre de finals de la primera meita del segle XX, i per tant ser relativament modern, cal dir que són dos exemplars força rars. Després de consultar el CCUC, Rebiun i Worldcat, comprovem que:

• Pel que fa a l’edició en anglès, tant a Catalunya com a Espanya, només hi ha el nostre exemplar. I a Worldcat veiem que només hi ha 7 exemplars més, a biblioteques europees i nord-americanes. Nosaltres seriem la vuitena biblioteca que el té.
  • I pel que fa a l’edició en neerlandès, comprovem també que en tota Catalunya i Espanya només hi ha disponible el nostre exemplar. I consultant Worldcat comprovem que aquesta és encara més una edició molt més rara, doncs només es pot localitzar a dues biblioteques més dels Estats Units d’Amèrica.

Us deixem a continuació algunes imatges de les dues obres.