La Biblioteca Pública Episcopal del Seminari Conciliar de Barcelona ha finalitzat la catalogació d’un important fons bibliogràfic de i sobre l’escriptor anglès Gilbert Keith Chesterton (Londres, 1874 – Beaconsfield, 1936). Aquest fons, compost per un total de 398 volums, va arribar a la Biblioteca gràcies a una donació que Josep Carbonell i Rodés, col·leccionista exhaustiu de Chesterton, va donar a la Facultat de Filosofia de Catalunya de la Universitat Ramon Llull, i mitjançant la firma d’un conveni amb la BPEB es va acordar que fos la Biblioteca la que acollís, catalogués i gestionés aquest fons bibliogràfic.

L’abast temporal de la col·lecció comença l’any 1906, amb una primera edició de la biografia de Charles Dickens publicada a Londes per l’editorial Methuen. I arriba fins als nostres dies amb edicions d’aquest mateix any 2020. Hi podem trobar també força edicions en anglès contemporànies a Chesterton, així com traduccions al català, com per exemple la d’El cinc d’espases de l’any 1925, dins la col·lecció La novel·la estrangera (número 19), i traduïda per Cèsar August Jordana i Mayans; o la traducció d’Herètics de l’any 1928, a càrrec de Pau Romeva i Ferrer en una edició de la Nova Revista. Pel que fa a la resta d’idiomes, hi ha exemplars en anglès, francès, castellà, català, italià, alemany, neerlandès, txec i polonès. Cal destacar també que en aquest fons hi podem trobar algunes edicions de l’altra banda de l’Atlàntic, com una edició de El Mago, traduïda per Elena Ivulich, i publicada a Buenos Aires l’any 1956 per ediciones Losange.

D’altra banda, per tal de donar importància i augmentar la visibilitat d’aquest fons, s’han afegit les cobertes de pràcticament tots els volums que la conformen, fet que enriqueix el catàleg, dóna més informació i ajuda a la correcta identificació de les edicions.

Des de la Biblioteca volem donar les gràcies al donant per aquest gest, que sens dubte enriqueix considerablement els fons de la Biblioteca, i que juntament amb els exemplars de i sobre Chesterton de que ja disposava la Biblioteca, ens han ajudat a conformar el que possiblement sigui la col·lecció bibliogràfica més important en la matèria a Catalunya. També volem agraïr a les institucions que van firmar el conveni la seva excel·lent predisposició a que fos la Biblioteca qui gestionés aquest fons.

Poden consultar tot el llistat en aquest enllaç.