El ric fons patrimonial de la nostra biblioteca amaga, com no podia ser d’altra manera, moltes històries al darrere. Històries que estan relacionades amb la seva procedència o amb els seus antics propietaris, entre d’altres. Una d’aquestes històries, ben coneguda, està relacionada amb els manuscrits que custodiem; i és que durant la Guerra Civil espanyola aquests es van traslladar a la Biblioteca de Catalunya per tal de salvar-los dels estralls de la guerra i que no es destruissin i es perdessin per sempre. Van acabar tornant, i ara, amb la catalogació que s’està duent a terme, i amb l’ajuda de les companyes i els companys de la Biblioteca de Catalunya, podem rastrejar quin itinerari van seguir.

Així, a la fitxa de cada manuscrit, s’hi podrà trobar una nota 561, de procedència, que indicarà:

“A causa de la Guerra Civil espanyola, aquest manuscrit es va incorporar a la Biblioteca de Catalunya el 14/07/1937. Va retornar a la Biblioteca Pública Episcopal de Barcelona el 09/01/1943”

La data d’incorporació a la Biblioteca de Catalunya varia; el que sí que és fixa és la data de retorn a la nostra biblioteca, el 9 de gener de 1943. Podeu veure un exemple en aquest registre del nostre Manuscrit 52.

Confiem que aquest informació afegida a les fitxes catalogràfiques, sigui útil a investigadors i estudiosos de la història del llibre, per poder afavorir en la seva feina de recerca.