Resseguim la història dels manuscrits de la Biblioteca Pública Episcopal de Barcelona

El ric fons patrimonial de la nostra biblioteca amaga, com no podia ser d’altra manera, moltes històries al darrera. Històries que estan relacionades amb la seva procedència o amb els seus antics propietaris, entre d’altres. Una d’aquestes històries, ben coneguda, està relacionada amb els manuscrits; i és que durant la Guerra Civil espanyola aquests es van traslladar a la Biblioteca de Catalunya per tal de salvar-los dels estralls de la guerra i que no es destruissin i es perdessin per sempre. Van acabar tornant, i ara, amb la catalogació que s’està portant a terme, i amb l’ajuda de les companyes i els companys de la Biblioteca de Catalunya, podem rastrejar quin itinerari van seguir.

Així, a la fitxa de cada manuscrit, s’hi podrà trobar una nota 561, de Procedència, que indicarà:

“A causa de la Guerra Civil espanyola, aquest manuscrit es va incorporar a la Biblioteca de Catalunya el 14/07/1937. Va retornar a la Biblioteca Pública Episcopal de Barcelona el 09/01/1943”

La data d’incorporació a la Biblioteca de Catalunya varia; el que sí que és fixa és la data de retorn a la nostra biblioteca, el 9 de gener de 1943. Podeu veure un exemple en aquest registre del nostre Manuscrit 52.

Esperem que aquesta informació sigui útil als investigadors i als estudiosos de la història del llibre, i que els ajudi en la seva feina de recerca.